Bookmark and Share


Kevin Jolly (geb. 1977) is theatermaker.

Als een van het viertal van het theatergezelschap Oeloek staat hij dit seizoen met hun derde programma op het podium. De recensies logen er niet om. “Ontroering, plaatsvervangende schaamte, verbijstering, een schaterlach. En op de beste momenten allemaal tegelijk’, schreef Het Parool en De Volkskrant “Ruim tien jaar na de laatste voorstelling van Waardenberg & De Jong is er weer een groep met dezelfde agressie, fysieke kracht en scherpe humor. Amusement met een stevige linkse directe.”

Daarnaast schrijft hij stukken voor theater. In het najaar van 2010 ging Zing nog eens Louisette in Amsterdam in premiere. Een muziekvoorstelling over het leven van de variétéartieste Louise van Geijtenbeek. “Een geschiedenisles die er wezen mag,” meldde De Volkskrant.

Samen met Ton Offerman maakte en bedacht hij diverse voorstellingen onder andere Lichtemaankweker (2008) in de Historische tuin in Aalsmeer en natuurlijk De Heks van de Fransche School (2009), dé kerstproductie van Culemborg. Opnieuw tekent hij samen met Ton Offerman voor De Pontbaas.

Kevin: “Altijd weer een uitdaging om het verhaal door te laten lopen in een weidse omgeving”


Kay de Jong (1985)
is theatermaker en acteur.

Hij had een vliegende start toen hij in 2009 afstudeerde aan de Theaterkade. Afgelopen voorjaar stond hij samen met zijn kompaan Menso Kuik met hun duo Rauw Spul in de finale van het prestigieuze Leidscabaretfestival 2011. En direct opgepikt door impressariaat Puuree touren zij nu met hun avondvullende voorstelling Dad named Sue door heel Nederland. (www.rauwspul.nl)

Naast Rauw Spul speelt hij in verschillende theaterstukken. In het verleden acteerde hij onder andere in de voorstellingen Dans, Assepoester Dans en Circus van het Eenzaam Hart. Ook speelt hij in de jongerenvoorstellingen Close van Theatergroep Zwerm en Private Chat van Theater Thot op middelbare scholen door het hele land. Ook speelde en maakte hij mee in diverse voorstellingen  van ArtOloco;  o.a. Unbelovable (2005) Water (2006), Feest (2006), Prachtwijk (2007) Water, vuur, aarde en lucht(2009), Motion Control (2010) en Bosgenot (2010). Aankomende kerst is hij te zien in De Pontbaas. Naast zijn acteerkwaliteiten zet hij altijd zijn maak-kwaliteiten in bij het tot standkomen van een voorstelling op locatie. Kay en artistiek leider Ton Offerman vullen elkaar dan ook goed aan.

Kay:   “Een locatie is een verhaal. Daar hoeven geen licht, muziek, pyrotechniek en toestanden bij om het te vertellen. Dat kan natuurlijk wel, liever wel zelfs. Maar het hoeft niet.  “


Jantijn Prins (1978)  is theatermaker en acteur.

In De Heks van De Fransche School gaf Jantijn gestalte aan de schlagerzanger Günther Helmut Lothar Mattheus Passion von Liepe Biesterfeld die Zweite. Als gids leidde deze foute schnabbelkoning het publiek door de binnenstad van Culemborg tijdens de rondtocht. In het theater voorzag hij de voorstelling, vaak ongevraagd, van commentaar. Dat kwam hem duur te staan toen hij de voorstelling werd ingesleurd en aan de schandpaal eindigde.

Jantijn studeerde in 2005 af aan De Theaterkade te Amsterdam. Sindsdien is hij vaste maker en speler bij cabaretgroep Oeloek (www.oeloek.nl), samen met Kevin Jolly, David Meijer en Carlijn van Rij. In 2010 stonden zij in de finale van het prestigieuze Camaretten festival, en momenteel zijn ze op tournee met hun voorstelling De Nacht van de Nasmaak.

Jantijn: “In De Heks van De Fransche School mocht ik alle bijrollen in mijn eentje spelen. Het was een grote uitdaging om heel snel te schakelen van de ene krankzinnige figuur naar de andere. In De Pontbaas speel ik één personage, en wel een hele serieuze burgemeester. Nou ja, serieus…. hij neemt vooral zichzelf heel serieus. Kortom: Er gaat weer veel gelachen worden!


Carlijn van Rij
(geb. 1981) is actrice en theatermaakster

Naast het spelen en het maken van haar eigen theatervoorstellingen is zingen ook een grote passie voor Carlijn.

Carlijn van Rij: “ Locatietheater heeft mijn hart gestolen. Daarom hoop ik ook zeker nog een keer op theaterfestival Oerol te mogen spelen. Dat lijkt mij echt fantastisch!”.

De passie om op bijzondere locaties theater te maken is iets wat zij samen deelt met Ton Offerman.
Daarom is dit ook niet eerste samenwerking tussen deze twee theatermakers. Zij speelde o.a. mee in Veen, Water én natuurlijk de Heks van de Fransche School, waarin zij de rol van Floris voor haar rekening nam. Dit allemaal onder de regie van Ton Offerman. Verder maakt zij samen met David Meijer, Jantijn Prins en Kevin Jolly deel uit van theatergroep Oeloek. Op dit moment touren  zij met  hun derde programma ‘ De Nacht van de Nasmaak’  langs de Nederlandse theaters.  Tevens gaan zij dit seizoen (2011-2012) aan de slag met een nieuw programma, wederom i.s.m. Martin van Waardenberg (Waardenberg & de Jong).


Marijke Schipper
(1975) is theatermaker, actrice en cabaretière.

Momenteel tourt zij met haar zelfgeschreven solo-voorstelling De Oppas door heel Nederland. Deze snoeiharde real-life comedy wordt exclusief in huiskamers gespeeld en gooit hoge ogen bij het publiek:  “Ze speelde de sterren van de hemel door op het ene moment het uit te schreeuwen en het andere moment kwetsbaar een lied te zingen. Ze trekt je mee in haar spel en lokt reacties uit. Door de betrokkenheid krijg je als publiek ook een rol” en “het was een feest! Ze laat al haar kwaliteiten zien en speelt verbluffend goed in op haar publiek. Herkenbaar, kwetsbaar en interactief oftewel haar spel raakt je. Een aanrader!”

De Oppas is uitgebracht door Artoloco en werd geregisseerd door Ton Offerman. Zij werkten al eerder samen bij Veen (2004) een opera op een legakker, Water (2006), een locatievoorstelling op de Vinkeveense plassen en natuurllijk De Heks van de Fransche School (2009), hét kerstspektakel in Culemborg waarin zij de rol van de Heks vertolkte. Heel recent werkten zij samen bij Korenpracht (2011), een workshop aan zangkoren in en rond Culemborg om theatrale eigenheid te vinden in hun performance.

Marijke over De Pontbaas: “Ik heb enorm veel zin in het repetitieproces, het samenspelen, het samen maken en uiteindelijk de voorstelling spelen voor het publiek. Dat het zowel binnen als buiten is maakt het zó bijzonder!”